Po „šrece“ do Zbiroha. Tento název je stále lidmi ze Zbiroha používán,jako pozůstatek po „králi železnic“ po baronu Bethel Henry Strousbergovi.Ten po koupi zbirožského panství chtěl udělat z tohoto převážně zemědělského zbirožského kraje železářskou velmoc Evropy.Postavil sedm železničních tratí v Německu a položil 1700 km kolejnic v Rumunsku a Rusku.Proč by tedy byl pro něj problém, vybudovat železnici v okolí.Tou chtěl spojit místa,kde plánoval svůj železářský a hutní velkoplán.Jeho sen však nebyl naplněn.Po strmém vzestupu nastal pád.Po bankrotu přišel konkurs a exekuce, tím byly definitivně zpřetrhány všechny velkolepé plány.Jednou z těchto částí trati byla spojka mezi nádražím na Borku a Františkovem,kde měla být umístěna velká válcovna a pudlovna.Trať zůstala nedokončená.Vysoký násep se táhne k Pětidomí a pak pokračuje dál zářezem ve svahu směrem ke Zbirohu.Svahy náspu jsou nyní prorostlé trninami,ale stále je zřetelně vidět,kudy měla trať vést.Takže projděte se po „šrece “ a připomente si zašlou slávu jednoho z majitelů Zbirožského panství. Historii Strousbergova vzestupu a pádu popisuje ve svém románu “ Král železnic “ Adolf Branald.
Tato nedokončená trasa není ani v dnešní době zapomenuta.Obyvatelé Zbiroha a přilehlých obcí ví, kudy Strousbergova nedokončená trať vedla a její zbytky dokáží dobře identifikovat.Většina turistů z řad cizích návštěvníků ,projde však pozůstatkem trati bez povšimnutí a to z důvodu nedostatku informací. Možná by stálo za úvahu ,vybudovat zde určitý druh naučné stezky. Možná by pro začátek stačlo několik naučných panelů v úseku Pětidomí-Zbiroh Františkov ,kudy těmito místy provází modrá TZ .
Čekárna nikoho nečeká,
nikdo sem nepřijel z daleka.
Proč by jel, tady jen vítr trávu sel.
Prázdná je stanice,
dál už nic. Na perón vstupuje
mráz a hic…Michal Tučný
Budova Zbirožského nádraží je stále vedena v katalogu Národního památkového ústavu , jako památka-specializace industriální dědictví ,pod katalogovým číslem 1520079313-památková ochrana : KP číslo ÚSKP : 104780 pod názvem Železniční stanice Zbiroh.
Jedná se o příklad prvorepublikového nádražního areálu, vystavěného v rámci úprav a zdvojkolejní železniční trati Praha – Plzeň. Výpravní budova postavena v duchu pozdní secese, jako první drážní budova na území Plzeňského kraje.-Sloh secésní 19. stol.
Objekt bývalé technické správy pochází pravděpodobně již z pol.19.stol. Je zachycen ve stávající půdorysné stopě katastru / někdy mezi léty 1869-81/ v těsném sousedství Srtoussbergovy válcovny Borek. V rámci výstavby železniční stanice v roce 1911 byl objekt stavebně upraven a doplněn dekorativními prvky , sjednocujícími charakter objektu se zbytkem nově budovaného nádražního areálu .
Toto nádraží bylo zrušeno v rámci optimalizace trati Praha- Plzeň ,v roce 2012. Památkově chráněná budova je dnes v soukromých rukou